KNAW

Research

Early diagnosis and treatment of dyslexia: the role of pre-attentive and...

Pagina-navigatie:


Update content


Title Early diagnosis and treatment of dyslexia: the role of pre-attentive and attentive learning mechanisms
Period 02 / 2000 - unknown
Status Completed
Dissertation Yes
Research number OND1280737

Abstract

The study relates to two central issues in the developmental dyslexia: the role of pre-attentive and attentive learning mechanisms, and the question of specificity/generality of the learning disorder. At he age of five, a group of children at risk of developing dyslexia will be compared to normal controls with respect to two resarch questions: 1. Are there differences in habituation/dishabition or change detection between at-risk children and normal controls under pre-attentive and attentive conditions? 2. How do habituation and change detection parameters correlate with attentive learning as implicated in pre-reading skill learning and in reading and spelling? To investigate the next two resarch questions, at-risk children are divided over training conditions which reflect the contrast between very specific (phonological sensitivity and letter-sound knowledge) and non-specific skill training (motor balance): 3. When skills are practised which vary in their relation to reading and spelling acquisition, are there differences in skill learning? (the specificty/generality of learning disorder question). 4. Whenn skills are practised which vary in their relation to reading and spelling acquisition, are there differences in effects on reading and spellingacquisition and more specifically, on development of dyslexia? (the transfer-of-training question).

Abstract (NL)

Het onderzoek houdt zich bezig met twee vraagstukken die van belang zijn bij ontwikkelingsdyslexie: de rol van pre-attentieve en attentieve leermechanismen, en de vraag of het een specificieke danwel algemene leerstoornis is. Op vijfjarige leeftijd zal een goep kinderen met ricico van ontwikkelingsdyslexie vergeleken worden met een groep normale kinderen op twee onderzoeksvragen: 1. Zijn er verschillen in habituatie/dishabituatie of 'change-detection' in pre-attentieve en attentieve condities tussen risico- en controlekinderen? 2. Hoe correleren habituatie en change detection parameters met (beginnend) lezen en spellen als vormen van attentief leren Om de volgende onderzoeksvragen te beantwoorden zullen de risicokinderen verdeeld worden over twee trainingscondities die variëren in hoe specifiek/algemeen de aangeleerde vaardigheid is voor lezen en spellen (training in fonologisch bewustzijn en letterkennis versus motorische training) 3. Zijn er verschillen in leren van een vaardigheid als de geoefende vaardigheden variëren in hun relatie tot leren lezen en spellen? (specifieke vs algemene leerstoornis vraagstuk) 4. Zijn er verschillen in effect op leren lezen en spellen en - specifieker - op ontwikkelingsdyslexie als de geoefende vaardigheden variëren in hun relatie tot leren lezen en spellen? (generalisatie vraagstuk). Methoden en technieken: klinisch en/of laboratoriumonderzoek

Related organisations

Related people

Supervisor Prof.dr. D.A.V. van der Leij
Researcher Dr. Th. van Leeuwen
Doctoral/PhD student Drs. A.G.F.M. Regtvoort

Classification

A84200 Education
D54000 Pedagogics

Go to page top
Go back to contents
Go back to site navigation