KNAW

Research

Choral behavior of a dramatic character: The chorus in Aeschylus’ Septem...

Pagina-navigatie:


Update content


Title Choral behavior of a dramatic character: The chorus in Aeschylus’ Septem contra Thebas in comparison to non-dramatic choruses of young women
Period 09 / 2003 - 06 / 2009
Status Completed
Dissertation Yes
Research number OND1296434
Data Supplier Onderzoekschool OIKOS

Abstract

A chorus in Greek tragedy plays a complex role. On the one hand it is a dramatic character that participates in the plot. On the other hand it sometimes appears to function as a passive commentator on the plot and to stand at a distance from the play as if it is merely a spectator. Choruses, especially those of young women, are also popular outside drama in archaic and classical Greece: they often perform at religious festivals and weddings. I examine a chorus of young women in one particular play, showing to what extent this group behaves as Greeks would expect from non-dramatic choruses of young women. Greek tragedies, as well as other ancient texts, can still affect people nowadays in spite of their stuffy age. I find it fascinating to reveal something of their dynamics by comparing them to other texts and taking the historical background into consideration.

Abstract (NL)

Het koor in klassieke Griekse tragedies heeft een ambigue rol: moeten we het beschouwen als een personage dat betrokken is bij het verhaal of als een afstandelijke commentator wiens visie zwaarder weegt dan die van de andere personages? Caroline Trieschnigg werpt nieuw licht op deze discussie door haar onderzoek naar het koor van Thebaanse meisjes in Aeschylus Zeven tegen Thebe (eerste opvoering in 467 v. Chr.). Het koor in de tragedie kunnen we beter begrijpen door te kijken naar koren buiten de tragedie. In het oude Griekenland zijn meisjeskoren buiten de tragedie populair: bij bijzondere gelegenheden zingen meisjeskoren traditionele verhalen voor de hele gemeenschap. Hun wijsheden lijken niet altijd goed te passen bij hun jonge leeftijd. Deze discrepantie zien we terug in het tragische koor ín de Zeven tegen Thebe. Dit koor neemt uitspraken over van het koor buiten de tragedie en ontwikkelt zich van een groep meisjes in hevige paniek naar een zelfbeheerste groep jonge vrouwen die ideeën namens de gemeenschap verwoordt. Zodoende kunnen de meisjes een weerwoord bieden aan de Thebaanse koning Eteocles: hun perspectief op oorlog staat haaks op dat van hem maar is evenzeer het overdenken waard.

Related organisations

Related people

Supervisor Prof.dr. A.P.M.H. Lardinois
Doctoral/PhD student Dr. C.P. Trieschnigg

Classification

A85100 Arts and culture
D36100 Classic studies

Go to page top
Go back to contents
Go back to site navigation