KNAW

Onderzoek

Games of stake: controle, macht en eigendom in World of Warcraft

Pagina-navigatie:


Wijzig gegevens


Titel Games of stake: controle, macht en eigendom in World of Warcraft
Looptijd 10 / 2003 - 12 / 2010
Status Afgesloten
Dissertatie Ja
Onderzoeknummer OND1296949
Leverancier gegevens NWO

Samenvatting

De toonaangevende online game World of Warcraft heeft miljoenen spelers over de hele wereld verleid tot nieuwe manieren van spelen. Het spel stimuleert de spelers namelijk hun eigen spel voortdurend aan te passen aan hun wensen en behoeftes, waardoor er zeer diverse speelvormen ontstaan. Ondanks - of juist dankzij - deze vrijheid ontstaan er constant onderhandelingen over de regels van het spelen tussen verschillende typen spelers onderling, en tussen de spelers en de ontwikkelaar van het spel. Elke groep heeft immers zijn eigen belangen in het spel (stakes), die constant worden behartigd en verdedigd, niet alleen op het gebied van spel en beheer, maar ook op sociaal en technologisch niveau. René Glas behandelde World of Warcraft als een complex sociaal-cultureel fenomeen, dat per definitie in constante ontwikkeling is door het resultaat van deze onderhandelingen tussen de verschillende belanghebbenden. De analyse van deze onderhandelingen, die Glas games of stake noemt, geeft inzicht in de tactieken die worden gebruikt om controle, macht en eigendom in het spel te hebben en/of te houden. Daarmee is zijn onderzoek exemplarisch voor de voortdurende veranderingen in het huidige medialandschap, waar de grens tussen consument en producent steeds sterker ter discussie komt te staan.

Betrokken organisaties

Betrokken personen

Classificatie

A84400 Cognitieve ontwikkeling, perceptie
A85100 Kunst en cultuur
D35000 Kunstwetenschappen
D36000 Taal- en literatuurwetenschappen

Omhoog
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie