KNAW

Research

Attention Deficit/Hyperactivity Disorder and Reading Disorder and Reading...

Pagina-navigatie:


Update content


Title Attention Deficit/Hyperactivity Disorder and Reading Disorder and Reading Disorder More Alike than Different: The Neurocognitive Underpinnings of their Comorbidity
Period 12 / 2004 - 03 / 2013
Status Completed
Dissertation Yes
Research number OND1305155
Data Supplier Onderzoekschool EPOS

Abstract

ADHD and dyslexia are two common child psychiatric disorders, which frequently co-occur. Recent studies show an overlap in ADHD and dyslexia concerning deficits which were formerly known as characteristic for either ADHD or dyslexia. For instance, ADHD children are known to perform poorly on inhibition tasks and in dyslexic children reduced phonological functioning and working memory are observed. However, recent research showed that both ADHD and dyslexia are associated with working memory deficits, and inhibition problems are also found in children with dyslexia. Atomoxetine has been found to reduce the behavioral symptoms of ADHD. As a consequence of the comorbidity and the overlap in deficits of ADHD and dyslexia the beneficial effects of atomoxetine on inhibition, working memory and phonological functioning in ADHD, dyslexic and comorbid ADHD/dyslexic children will be evaluated.

Abstract (NL)

ADHD en dyslexie overlappen meer in cognitieve problemen die leiden tot ADHD en dyslexie dan eerder gedacht. Het kunnen stoppen van een handeling werd bijvoorbeeld eerder gezien als een kernprobleem van ADHD maar blijkt ook bij dyslexie voor te komen. ADHD en dyslexie zijn dus waarschijnlijk meer hetzelfde dan verschillend. Daarnaast blijkt dat het medicijn atomoxetine vooral werkzaam is bij kinderen die de combinatie van ADHD en dyslexie hebben en niet bij kinderen die alleen met ADHD of alleen dyslexie. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Christien de Jong. ADHD en dyslexie zijn twee veelvoorkomende stoornissen die beide ongeveer bij 5%van de bevolking voorkomen. Ongeveer 40% van de kinderen met ADHD heeft ook dyslexie en andersom, dat is veel meer dan men zou verwachten. Om beter te begrijpen hoe dit komt, onderzocht De Jong of de problemen die leiden tot ADHD of dyslexie wel zo specifiek voor ADHD of dyslexie zijn. Wanneer ADHD en dyslexie meer overlappen dan gedacht, zou dat betekenen dat er ook één behandeling zou kunnen zijn voor deze twee stoornissen. De Jong onderzocht daarom of het ADHD-medicijn atomoxetine ook werkzaam is bij dyslexie. De Jong vergeleek een groep kinderen met alleen ADHD, een groep kinderen met enkel dyslexie, een groep kinderen met zowel ADHD als dyslexie en een groep zonder ADHD of dyslexie met elkaar op computertaakjes. Deze taakjes brachten in kaart hoe goed kinderen een handeling konden stoppen of dingen konden onthouden die ze zojuist gezien hadden. Daarnaast onderzocht ze hoe goed de kinderen woorden van nepwoorden konden onderscheiden. Zij adviseert clinici ook te kijken naar andere stoornissen als zij ADHD of dyslexie behandelen want die worden nu vaak heel gescheiden van elkaar gediagnosticeerd en behandeld. De andere stoornissen beïnvloeden de effectiviteit van een behandeling.

Related organisations

Related people

Classification

A74000 Mental health care
A84400 Cognitive development, perception
D51000 Psychology

Go to page top
Go back to contents
Go back to site navigation