KNAW

Onderzoek

De rol van moederlijke interactiestijlen in de ontwikkeling van...

Pagina-navigatie:


Wijzig gegevens


Titel De rol van moederlijke interactiestijlen in de ontwikkeling van aandachtsnetwerken bij prematuur geboren kinderen
Looptijd 02 / 2004 - 06 / 2009
Status Afgesloten
Dissertatie Ja
Onderzoeknummer OND1305525
Leverancier gegevens ISED

Samenvatting

Baby's die te vroeg geboren zijn, hebben later meer moeite met leren en met zich te concentreren dan baby s die op tijd geboren zijn. Met leren moet je de aandacht op iets kunnen richten en kunnen vasthouden zonder afgeleid te worden, maar ook de aandacht gemakkelijk op iets anders kunnen richten wanneer dat nodig is. Het blijkt dat risicofactoren, zoals geboortegewicht, zwangerschapsduur en hersenbeschadigingen, voorspellend zijn voor de verschillen in het tempo waarin deze baby s de volgehouden aandacht en de controle over aandacht en gedrag ontwikkelen. Deze verschillen tussen baby s zijn bovendien ook voorspellend voor het algemene ontwikkelingsniveau van deze kinderen.

Betrokken organisaties

Betrokken personen

Classificatie

A84100 Opvoeding
D54000 Pedagogiek

Omhoog
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie