KNAW

Onderzoek

De invloed van visuele context in visuele waarneming

Pagina-navigatie:


Wijzig gegevens


Titel De invloed van visuele context in visuele waarneming
Looptijd 08 / 2001 - 09 / 2005
Status Afgesloten
Dissertatie Ja
Onderzoeknummer OND1307094

Samenvatting

Visuele waarneming wordt sterk beïnvloedt door visuele context. Factoren die de invloed van visuele context op visuele waarneming beïnvloeden lijken sterk op de factoren die op neuronaal niveau zijn beschreven bij diverse apensoorten. In zijn onderzoek naar de invloed van de visuele context op de visuele waarneming heeft Christiaan Paffen gebruik gemaakt van het fenomeen binoculaire rivaliteit. Binoculaire rivaliteit treedt op als aan een van beide ogen een ander plaatje wordt aangeboden. In dit geval werd afwisselend het ene of het andere plaatje waargenomen en werden beide plaatjes omgeven met een context die een eigenschap met een van de plaatjes deelde. De resultaten van de gedragstaken in dit onderzoek wijzen naar dezelfde onderliggende processen als bevindingen uit fysiologische studies bij aan de mens verwante soorten. Deze studies tonen aan dat neuronen in bepaalde gevallen anders op een plaatje reageren als dit plaatje wordt omgeven door een visuele context. Factoren die de reactie op een plaatje beïnvloeden zijn: de overeenkomst in eigenschappen van een plaatje en zijn context, het contrast van plaatje en context, en de manier waarop aandacht verdeeld wordt tussen plaatje en context. Hoewel het niet mogelijk is de fysiologische bevindingen bij verschillende apensoorten direct te testen bij de mens, lijkt de invloed die visuele context heeft op visuele waarneming veroorzaakt te worden door gelijksoortige neurale processen.

Betrokken organisaties

Betrokken personen

Co-promotor Prof.dr. S.F. te Pas
Projectleider Prof.dr. F.A.J. Verstraten
Promovendus Dr. C.L.E. Paffen

Classificatie

A84400 Cognitieve ontwikkeling, perceptie
D25000 Bewegingswetenschappen
D51000 Psychologie

Omhoog
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie