KNAW

Onderzoek

Young Children's Spatial Structuring Ability and Emerging Number Sense

Pagina-navigatie:


Wijzig gegevens


Titel Young Children's Spatial Structuring Ability and Emerging Number Sense
Looptijd 07 / 2005 - 08 / 2009
Status Afgesloten
Dissertatie Ja
Onderzoeknummer OND1308800
Leverancier gegevens Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO)

Samenvatting

Jonge kinderen kunnen beter worden voorbereid op rekenwiskundeonderwijs. Dit kan door de kinderen al in de kleutergroepen ruimtelijke structuren, zoals vingerbeelden en dobbelsteenpatronen, op verschillende manieren te helpen leren herkennen en toepassen. Dit blijkt uit het promotieonderzoek van Fenna van Nes naar de rol van ruimtelijke structuren (met kenmerken als symmetrie en herhaling) in de ontwikkeling van getalbegrip. De dobbelsteenstructuur voor zes kan bijvoorbeeld worden gezien als twee rijtjes van drie ( ::: ), of als vier met nog twee erbij ( :: met : ). Deze structuren kunnen kinderen ondersteunen in het aflezen van hoeveelheden en het verkrijgen van inzicht in getalrelaties. Dat is nodig voor het verkorten en begrijpen van bijvoorbeeld optel- en aftrekstrategie├źn. Van Nes ontwierp voor haar onderzoek onder andere lesactiviteiten om de ontwikkeling van ruimtelijk structureren te stimuleren. De kinderen die deze activiteiten uitvoerden, zijn doelgericht meer structureerstrategie├źn gaan gebruiken. Verder gaven de deelnemende leerkrachten aan dat ze bewuster zijn geworden van het belang van ruimtelijk structureren voor de vroege rekenwiskundige ontwikkeling.

Betrokken organisaties

Betrokken personen

Classificatie

A84200 Onderwijs
D11000 Wiskunde
D23230 Neurologie, KNO , oogheelkunde

Omhoog
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie