KNAW

Onderzoek

When looks are more important than character: (re)organizing the mental lexicon

Pagina-navigatie:


Wijzig gegevens


Titel When looks are more important than character: (re)organizing the mental lexicon
Looptijd 06 / 2004 - 04 / 2013
Status Afgesloten
Dissertatie Ja
Onderzoeknummer OND1316542
Leverancier gegevens Website BSI

Samenvatting

In een erg korte tijd leren kinderen een enorme hoeveelheid woorden. Kors Perdijk keek of ze daarbij gebruik maken van onderdelen van woorden, zogenaamde morfemen. Stel: Je weet als kind niet wat aardbeving betekent maar helpt het wanneer je de woorden aarde en beven wel kent? Ja, concludeert de promovendus, mits de combinatie van de onderdelen iets logisch oplevert. Bij het lezen van nieuwe samenstellingen splitsen kinderen het woord op in onderdelen en met behulp van die onderdelen bouwen ze een betekenis op voor de hele samenstelling. Daarnaast lijkt het mentale woordenboek op facebook. Woorden frienden en (de)frienden andere woorden in de loop van de tijd. Woorden worden toegevoegd aan of weggehaald bij een bepaalde woordfamilie. Ze behoren wel of niet tot het sociale netwerk van een ander woord. Dat gebeurt op basis van wat op dat moment voor het kind belangrijk is: de woordvorm als ze beginnen met technisch lezen en de betekenis als ze beginnen met begrijpend lezen. Deze resultaten geven handvaten om kinderen te helpen bepalen met welke woorden andere woorden het best kunnen omgaan' en wanneer. Bovendien is op basis van hoe goed kinderen hun mentale woordenboek op orde hebben in groep vier gedeeltelijk te voorspellen hoe goed ze in groep vijf en zes technisch lezen en hoe groot hun woordenschat is. Dit kan op termijn helpen om te bepalen welke kinderen zullen achterblijven met lezen en welke niet.

Samenvatting (EN)

In the present study, it will be examined how the regulation of lexical access in visual word recognition of children in the course of primary school is reflected by the spreading of semantic activation in the mental lexicon along the lines of morphologically related words. Therefore a longitudinal cohort study will be conducted along with two cross-sectional experimental studies. In the longitudinal study, we will examine how the family size effect develops over the years from 8-12. The effect will be studied in monomorphemic words, suffixed words, and nominal compounds. The experimental studies further investigate the family size effect in homonyms, and the semantic nature of the effect.

Betrokken organisaties

Betrokken personen

Classificatie

A84200 Onderwijs
D52000 Onderwijskunde

Omhoog
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie