KNAW

Research

Conditions of Peer Assessment for Complex Learning

Pagina-navigatie:


Update content


Title Conditions of Peer Assessment for Complex Learning
Period 09 / 2006 - 05 / 2012
Status Completed
Dissertation Yes
Research number OND1316618
Data Supplier NWO

Abstract

Peer assessment has gained popularity as a means to enhance reciprocal student learning. Analysis of prior studies revealed that the question under which conditions peer assessment is most effective for learning is often overlooked. The lack of experimental research makes it difficult to determine how peer assessment should best be implemented in education. Therefore, this project focuses on variables that may contribute to the success of peer assessment. The peer assessment format, the task complexity, the domain expertise of students, and the composition of peer-assessment dyads are investigated, aiming at an optimal, adaptive use of peer assessment in the classroom.

Abstract (NL)

Peer assessment (elkaars werk beoordelen) past bij zelfgestuurd en samenwerkend leren door leerlingen. Bovendien is het een belangrijke professionele vaardigheid. Er was wetenschappelijk echter nog weinig bekend over de effectiviteit hiervan en de mate waarin leerlingen hier zelf ook van leren. In dit proefschrift werd naar peer assessment gekeken op middelbare scholen voor havo en vwo. Een van de conclusies is dat wanneer leerlingen elkaars werk moeten beoordelen voordat ze de lesstof goed beheersen, deze methode een averechts effect heeft. Daarom wordt aanbevolen leerlingen hierin te ondersteunen met een stapsgewijze instructie. Naarmate de instructie vordert en de kennis en vaardigheden van de student toenemen, wordt deze support geleidelijk verminderd.

Related organisations

Related people

Supervisor Prof.dr. J.J.G. van Merriënboer
Co-supervisor Dr. K.D. Könings
Co-supervisor Dr. D.M.A. Sluijsmans
Doctoral/PhD student Dr. M.J. van Zundert

Classification

A84200 Education
D52000 Educational theory

Go to page top
Go back to contents
Go back to site navigation