KNAW

Onderzoek

Pedagogiek in de moskee

Pagina-navigatie:


Wijzig gegevens


Titel Pedagogiek in de moskee
Looptijd 01 / 2006 - onbekend
Status Afgesloten
Onderzoeknummer OND1317005
Leverancier gegevens Website Verwey-Jonker Instituut

Samenvatting

Voor de opvoeding van kinderen met een islamitische achtergrond is de moskee van groot belang, want deze verzorgt vaak lesactiviteiten voor kinderen. Sinds de afschaffing van Onderwijs Allochtone Levende Talen in het reguliere onderwijs, is de animo voor moskeelessen toegenomen. In opdracht van de gemeente Rotterdam doet het instituut onderzoek naar de lesactiviteiten van enkele moskee├źn. Met verschillende 'partijen'(leskrachten, ouders, leerlingen, buurtinstellingen) spreken we over hun doelen, opvattingen en ervaringen. Hierbij hoort ook het bezoeken van de lessen en het bekijken van de lesmaterialen. Het gaat erom samen met de betrokkenen de pedagogische kwaliteit van deze activiteiten na te gaan, te overwegen hoe deze zich verder kan ontwikkelen en wat de behoefte aan ondersteuning daarbij is.

Betrokken organisaties

Betrokken personen

Projectleider Prof.dr. T.V.M. Pels

Classificatie

A82200 Sociale integratie en sociale structuur
A85200 Levensbeschouwing en religie
D52000 Onderwijskunde
D54000 Pedagogiek

Omhoog
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie