KNAW

Onderzoek

Adolescent aggressive behavior: Status and stimulation goals in relation...

Pagina-navigatie:


Wijzig gegevens


Titel Adolescent aggressive behavior: Status and stimulation goals in relation to the peer context
Looptijd 01 / 2006 - onbekend
Status Afgesloten
Dissertatie Ja
Onderzoeknummer OND1326225
Leverancier gegevens Website ICS

Samenvatting

In de sociale wetenschappen wordt veel gedrag van agressieve jongens verklaard uit de zogenaamde homophilic selection -theorie. Agressieve jongens zouden actief op zoek zijn naar gelijkgestemde vrienden, om samen rotzooi te trappen. Het onderzoek van Jelle Sijtsema stelt de nodige vraagtekens bij deze theorie. De vriendschapsvoorkeuren van agressieve jongens wijken niet af van jongens die sociaal en/of niet-agressief zijn. Dit blijkt uit een analyse van vriendschapsnetwerken in Nederlandse schoolklassen, gebaseerd op vragenlijsten over het sociale leven van jongeren. Sijtsema haalde zijn gegevens uit de langlopende TRAILS studie onder middelbare scholieren. Sijtsema deed ook onderzoek naar de samenhang tussen lichamelijke kenmerken en agressie. Hieruit blijkt dat jongens die in rust een lage hartslag hebben, meer geneigd zijn sensatie te zoeken en daardoor vaker in conflict komen met autoriteiten. Dit is een opmerkelijk resultaat: al vaker werd geopperd dat dit verband er zou zijn, maar het was nog nooit goed onderzocht. Bij meisjes werd een verband tussen lage hartslag in rust en agressiviteit niet aangetoond. Verminderde angst of een gebrek aan prikkels uit zich bij meisjes wellicht op een andere manier dan in agressie, suggereert Sijtsema. Wel blijkt dat meisjes die gevoeliger zijn voor stress en niet zo goed in de groep liggen, eerder geneigd zijn tot fysieke agressie. Meisjes die minder gevoelig zijn voor stress, vertonen eerder relationele agressie (roddelen, buitensluiten etc). Met deze nieuwe inzichten kunnen jongeren geholpen worden hun agressie te verminderen. In plaats van gestraft, zouden agressieve jongens getraind moeten worden in sociale vaardigheden. Zo kunnen ze aansluiting vinden bij jongens die sociaal en niet-agressief zijn. Ook helpt het onderzoek om verschillende vormen van agressie bij meisjes te onderscheiden.

Samenvatting (EN)

The aim of my project is to investigate peer relations in and outside the school-grade and examine the relation between these peer relations and problem behavior (especially antisocial behavior, weak school performance, and truancy). Until now, many studies have focused solely on the effects of peers within the school grade. However, an exception is the study by Kiesner, Poulin, and Nicotra (2003), who found that peer relations outside the school grade are very important for understanding antisocial behavior and weak school performance. Friendship networks outside the school grade are likely to put children more at risk, for the groups are more heterogeneous in gender and age, and the context is less supervised. Data will come from the TRAILS study and from a small town in Finland; both sets consist of several waves. Network analyses will be carried out on peer nomination data using the multilevel p2 model and SIENA.

Betrokken organisaties

Betrokken personen

Classificatie

A74000 Geestelijke gezondheidszorg
A82300 Gezin en relaties
D61000 Sociologie

Omhoog
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie