KNAW

Onderzoek

Learning about goals: Development of action perception and action control

Pagina-navigatie:


Wijzig gegevens


Titel Learning about goals: Development of action perception and action control
Looptijd 09 / 2006 - 06 / 2014
Status Afgesloten
Dissertatie Ja
Onderzoeknummer OND1329246
Leverancier gegevens Website EPOS

Samenvatting

Als we een volwassene in een doos zien grijpen en deze persoon doet dat met twee armen, traag, en op een omslachtige manier, dan leiden we daaruit af dat er waarschijnlijk iets breekbaars of iets levends in de doos zal zitten. Anders had deze handeling er waarschijnlijk anders oftewel efficiënter uitgezien, bijvoorbeeld sneller en met één hand uitgevoerd. Weten baby s ook al of een gekozen handeling de meest logische manier is om een doel te bereiken? Door de efficiëntie van een handeling te variëren zal Stef een antwoord op deze vraag vinden.

Samenvatting (EN)

It is now widely accepted that sensitivity to goal-directed actions emerges during the first year of life. However, controversy still surrounds the question of how this sensitivity emerges and develops. One set of views emphasizes the role of observing behavioral cues, while another emphasizes the role of experience with producing own action. We propose to contrast these two theoretical approaches by investigating the onset of goal-directed interpretation, the range of entities to which infants are willing to attribute goals, and the role the suggested influencing factors (abstract behavioral cues vs. experience play) play in generating such interpretations.

Betrokken organisaties

Betrokken personen

Promotor Prof.dr. B. Hommel
Projectleider Dr. S. Biro
Promovendus Dr. S.A. Verschoor

Classificatie

A84400 Cognitieve ontwikkeling, perceptie
D51000 Psychologie

Omhoog
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie