KNAW

Onderzoek

Het managen van ondernemerschap

Pagina-navigatie:


Wijzig gegevens


Titel Het managen van ondernemerschap
Looptijd 01 / 2008 - 05 / 2012
Status Afgesloten
Dissertatie Ja
Onderzoeknummer OND1333828
Leverancier gegevens Website ERIM

Samenvatting

Van Doorn onderzocht de rol van topmanagement in 9000 bedrijven in Nederland. Hij bekeek onder meer hoe de hogere management teams kunnen profiteren van diversiteit in benoemingen. Team diversiteit is een belangrijke peiler voor het herkennen van kansen en realiseren van veelbelovende ondernemingsinitiatieven, maar Van Doorn stelt dat diversiteit binnen de hogere management teams een verschillend effect kunnen hebben op bedrijven. Diversiteit in benoemingen is zeer waardevol in stabiele omgevingen waarbij teams tijd hebben de vruchten te plukken van de verschillende inzichten en perspectieven. De intrinsieke waarde hiervan daalt echter naarmate de omgeving turbulenter wordt. Een andere bevinding van Van Doorn is dat ondernemerschap binnen bedrijven niet alleen voorbehouden is aan het management op het hoogste niveau. Het middenkader kan een even belangrijke rol spelen bij het aansturen van de ondernemersgerichtheid van het bedrijf. Het middenkader dient ondersteund te worden in het ontwikkelen van sterke netwerken - zelfs als hiermee aanzienlijke kosten gemoeid zijn. Deze netwerken helpen namelijk latent ondernemerstalent binnen het bedrijf op te sporen en resulteren in hogere prestaties.

Samenvatting (EN)

Why some firms are successful in strategic renewal by creating and sustaining competitive advantage is a fundamental question in the management and strategy disciplines. While selection pressures of environments govern firm activities and render firms structurally inert, turbulence of environments impels firms to actively adapt and self-renew. Recent insights suggest that ambidextrous organizations perform well in dynamic environments as they are able to adapt to changing environmental requirements and self-renew by balancing innovation and efficiency (Volberda & Lewin, 2003; Gibson & Birkinshaw, 2004). Even though ambidexterity is important for sustained self-renewal, understanding of how firms become ambidextrous is limited. This research project focuses on how strategies aimed at creating and managing external, internal and social networks contribute to organizational ambidexterity. Every firm maintains a variety of complementing networks, which enable the combination of knowledge in different ways, so that firms pursue both efficiency and innovativeness. Firms manage external networks with outside partners (Vlaar et al., 2006, 2007), internal networks between organizational units, and social networks between people (Van Wijk, 2003). Building on a theoretical framework derived from recent research, hypotheses will be developed and tested using survey research as to how network types influence ambidexterity. By taking an integrative network perspective, the project aims at a more encompassing explanation of the success of ambidextrous organizations.

Betrokken organisaties

Betrokken personen

Classificatie

A55000 Bedrijfsvoering, accountancy
D43000 Economische wetenschappen

Omhoog
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie