KNAW

Onderzoek

Developing New Methods for Efficient Container Stacking Operations

Pagina-navigatie:


Wijzig gegevens


Titel Developing New Methods for Efficient Container Stacking Operations
Looptijd 01 / 2008 - 11 / 2012
Status Afgesloten
Dissertatie Ja
Onderzoeknummer OND1333834
Leverancier gegevens Website ERIM

Samenvatting

Gharehgozli biedt in zijn proefschrift methoden voor het minimaliseren van de zogenaamde 'make span' (de tijd benodigd voor een bepaalde taak) van de kranen op het containerterrein, en analyseert hoe het aantal herstapelingen van containers geminimaliseerd kan worden. Containerterminalbedrijven zijn altijd op zoek naar manieren om hun efficiency te verbeteren door containers effici├źnter te verplaatsen en stapelen. Daardoor kunnen haventerminals beter reageren en uiteindelijk ook binnen een kleinere ruimte opereren. In alle havens - waaronder ook de haven van Rotterdam, waar jaarlijks miljoenen containers worden verwerkt - is het containerterrein van bijzonder belang. Hier moeten alle containers gestapeld en vaak herstapeld worden voordat ze naar hun eindbestemming worden vervoerd. Integratie in terminalsoftware Gharehgozli is verbonden aan het Ultimate-project (financieel ondersteund door Dinalog (Dutch Institute for Advanced Logistics), waarin hij zijn theorie├źn in de praktijk wil brengen. Bij zijn project werkt hij nauw samen met andere universiteiten, diepzee- en achterland-terminals, binnenvaartbedrijven en softwarebedrijven. Doel van het project is integratie van de ketenaanvoer en transport door het uitbreiden van de poortfunctie naar het achterland. Dat is het terrein waarop de haven haar diensten verkoopt en interactie heeft met klanten.Het resultaat is een groot aantal containers dat direct naar de achterland-terminals wordt verplaatst. Daardoor moeten de achterlandterminals hun stapeloperaties verbeteren om hetzelfde efficiencyniveau te behouden. Gharehgozli wil zijn voorgestelde methodes in terminalsoftware integreren om zo de stapeloperaties te helpen verbeteren.

Samenvatting (EN)

Storage facilities, including warehouses, distribution centers and container terminals, can be found everywhere. They form the key nodes in supply chain networks decoupling demand from supply in time and quantity, and are particularly important for the Netherlands which serves as a gateway to a large population in Western-Europe. Due to the rapid increase of international trade, outsourcing and production offshoring the land needed for the related supply chain activities has become short. Lack of space has driven companies to come up with innovative compact (or 3D) storage concepts for unit-loads (e.g. pallets, totes, containers), saving much footprint. A compact storage system stores unit-loads multi-deep, but still allows them to be accessed individually. Such systems bring many new managerial challenges. At strategic level, the challenges include facility layouts (e.g. number and sizes of storage racks, number of cranes (storage/retrieval or S/R- machines), and the position of the depots). At operational level, the challenges include how to store and retrieve products from storage racks, and how to sequence storage and retrieval jobs to timely satisfy customers orders. To resolve these challenges, the aim of this project is to minimize the response time (e.g. unit-load throughput time or make-span) of compact storage facilities, by determining optimal layout and operations. Several models will be proposed for throughput time approximation (probabilistic models), and storage and retrieval job sequencing (integer programming models and simulation models). These models can in turn be used for facility optimization.

Betrokken organisaties

Betrokken personen

Promotor Prof.dr. M.B.M. de Koster
Co-promotor Dr. Y. Yu
Promovendus Dr. A.H. Gharehgozli

Classificatie

D16100 Computersystemen, architecturen, netwerken

Omhoog
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie