KNAW

Research

Diversity and Creativity: In Search of Synergy

Pagina-navigatie:


Update content


Title Diversity and Creativity: In Search of Synergy
Period 01 / 2008 - 10 / 2012
Status Completed
Dissertation Yes
Research number OND1333842
Data Supplier Website ERIM

Abstract

Organizations increasingly turn to team-based ways of organizing the work. An important reason to do this is the expectation that by combining the inputs of the different members of the team, teams may achieve a synergy that will lead to better, more creative and innovative outcomes (e.g., solutions to problems, decisions, new products). Team diversity in functional background as well as in demographic background is seen as key in this respect it is the diversity of information, expertise, and perspectives that should lead to creative synergy. The available evidence concerning the relationship between diversity and creativity is scarce and mixed however, and does not suggest a straightforward relationship between diversity and creativity. To address this important issue, the present project develops and extends a recently proposed model of diversity and performance, the Categorization-Elaboration Model (van Knippenberg, De Dreu, & Homan, 2004) to identify and understand the processes and contingencies involved in achieving creative synergy. These team processes are studied in a series of controlled laboratory experiments complemented by one or more surveys of teams in organizations.

Abstract (NL)

Teams waarvan de leden elkaars perspectieven aannemen en elkaar feedback geven zijn creatiever en kunnen hun verschillende vaardigheden en kennis beter combineren. Dat stelt Inga Hoever in haar proefschrift. Zij onderzocht de factoren die een rol spelen in het vermogen van teams om creatieve ideeën en oplossingen te ontwikkelen. Inga Hoever identificeerde verschillende factoren die teams optimaal ondersteunen bij het inzetten van hun kennisgebieden in het ontwikkelen van creatieve ideeën. Creatieve ideeën zijn in alle organisaties de fundering van innovatievermogen en de basis voor succes in veranderende omgevingen. Voor het ontwikkelen van deze ideeën is vaak een combinatie nodig van meerdere personen met verschillende kennis en vaardigheden. Op basis van een gedetailleerde analyse van videotapes van de discussies van de teams concludeert Hoever dat het aannemen van perspectieven en het geven van feedback teams creatiever maakt omdat dit de teamleden in staat stelt voort te bouwen op elkaars ideeën en deze te integreren. Teamleden kunnen daarin getraind worden, en teamleiders en managers kunnen op hun beurt de communicatieprocessen ondersteunen die de teamcreativiteit ten goede komen.

Related organisations

Related people

Supervisor Prof.dr. D.L. van Knippenberg
Co-supervisor Dr. W.P. van Ginkel
Doctoral/PhD student Dr. I.J. Hoever

Classification

A55000 Management, accountancy
D69000 Personnel administration and management

Go to page top
Go back to contents
Go back to site navigation