KNAW

Research

Let Me Give You a Piece of Advice - Empirical Papers about Advice Taking in Marketing

Pagina-navigatie:


Update content


Title Let Me Give You a Piece of Advice - Empirical Papers about Advice Taking in Marketing
Period 01 / 2007 - 11 / 2010
Status Completed
Dissertation Yes
Research number OND1333883
Data Supplier Website ERIM

Abstract (NL)

Veel mensen kijken op tegen consultants. Ze rijden een dure auto, dragen een maatpak en hebben een bepaalde air over zich. Maar heeft al dit power dressing eigenlijk een netto effect op de invloed van het advies dat gegeven wordt? Inderdaad, het gedoodverfde chique Armani-pak en de glimmende BMW op de parking bij de ingang dragen bij aan een grotere impact van het advies. Dit is de conclusie van proefschrift Let Me Give You a Piece of Advice - Empirical Papers about Advice Taking in Marketing uitgevoerd door Stefanie Tzioti. Daarom is het voor marketing-functionarissen verhelderend om een goed inzicht te hebben in de factoren die leiden tot meer of minder adviesaanname. Tzioti concludeert dat expertise niet altijd de grootste drijfveer is om advies van iemand aan te nemen. In tegendeel het lijkt erop dat er veel meer bereidwilligheid bestaat om advies aan te nemen van een persoon die een pak en een auto van het juiste merk heeft, zelfs als hij helemaal geen expertise heeft. De rechtvaardiging van het advies en de senioriteit van de adviseur dragen bij aan het aannemen van advies. Tot slot komt ook naar voren dat verschillende positieve en negatieve emoties een unieke invloed hebben op het adviesaanname. Consultants en beleidsvormers kunnen profiteren van het stimuleren van een bepaalde emotie (of juist het voorkomen daarvan) om de persoon die het eindbesluit neemt, te beïnvloeden.

Related organisations

Related people

Supervisor Prof.dr. S.M.J. van Osselaer
Supervisor Prof.dr.ir. B. Wierenga
Doctoral/PhD student Dr. S.C. Tzioti

Classification

A54000 Marketing and consumption
D43000 Economics

Go to page top
Go back to contents
Go back to site navigation