KNAW

Research

Applications of item response theory to non-cognitive data

Pagina-navigatie:


Update content


Title Applications of item response theory to non-cognitive data
Period 01 / 2006 - 11 / 2010
Status Completed
Dissertation Yes
Research number OND1334126
Data Supplier Website UT

Abstract (NL)

Tests en vragenlijsten spelen een cruciale rol in de psychologie. Zowel cognitieve meetinstrumenten (bijvoorbeeld intelligentietests) als niet-cognitieve meetinstrumenten (bijvoorbeeld stemmingsvragenlijsten, persoonlijkheidsvragenlijsten) behoren standaard tot de gereedschapskist van psychologen. Steeds vaker worden deze psychologische meetinstrumenten gebruikt om belangrijke beslissingen te nemen. Denk hierbij aan de invloed van de CITO toets op de schoolkeuze van kinderen of het gebruik van persoonlijkheidsvragenlijsten en intelligentietests bij de selectie van personeel. Bij het gebruik van tests voor dit soort beslissingen moet men er dus op kunnen vertrouwen dat de scores goed gemeten zijn, wat hoge kwaliteitseisen stelt aan het meetinstrument. Met behulp van de item respons theorie (IRT) kan aan deze hoge eisen worden voldaan. IRT wordt al veel toegepast in het cognitieve domein, maar de laatste jaren ook steeds vaker in het niet-cognitieve domein. Promovenda Iris Egberink onderzocht het gebruik van IRT om vragenlijsten in het niet-cognitieve domein te analyseren. Ze concludeert dat IRT goed gebruikt kan worden voor het in kaart brengen van de psychometrische kwaliteiten van psychologische vragenlijsten, voor het opsporen en valideren van afwijkende antwoordpatronen, voor het efficiƫnt meten van persoonlijkheid met behulp van computer-adaptief testen en voor het in kaart brengen van groepsverschillen op basis van antwoordgedrag om nauwkeurig de hoogte van predictor-criterium relaties te bepalen.

Related organisations

Other involved organisations

PiCompany (Financier)

Related people

Supervisor Prof.dr. R.R. Meijer
Co-supervisor Dr.ir. B.P. Veldkamp
Doctoral/PhD student Dr. I.J.L. Egberink

Go to page top
Go back to contents
Go back to site navigation