KNAW

Research

Assessment of Shopping Behavior. Automatic System for Behavioral Cues Analysis

Pagina-navigatie:


Update content


Title Assessment of Shopping Behavior. Automatic System for Behavioral Cues Analysis
Period 01 / 2009 - 01 / 2013
Status Completed
Dissertation Yes
Research number OND1336329
Data Supplier NWO

Abstract

In the recent years consistent efforts have been noticed in developing more human-centered emotion-enhanced systems that would facilitate smooth access of the users to automatic systems for every-day use systems. Philips has designed many user-interactive products. The challenge is to create user-friendly adaptive and personalized products. In the human-system interaction, emotions and active affective user states play an important role. Interaction styles and dialogs should be aware of the state of the user. The automatic sensing of emotions is far from easy. At this moment there are prototype systems available. These systems are limited to pure emotions, uni-modal and with low robustness for illumination conditions. The ambition of our project is set on researching the realization of easy-to-use, adaptive, multimodal and user affect-driven human computer systems. The emotional status of the user is to be determined based on the assessment of facial expressions, speech and head gestures.

Abstract (NL)

Dit proefschrift beschrijft een studie over videobewaking en gedragsanalyse toegepast op winkelend publiek. De bestaande infrastructuur van videobewaking in winkelcentra is gewoonlijk ontworpen voor beveiliging zoals de detectie van agressie of diefstal. Maar deze bestaande infrastructuur kan ook gebruikt worden voor andere doeleinden zoals onderzoek naar het koopgedrag van klanten Om marktstrategieën te verbeteren en een beter service te bieden aan klanten is het belangrijk het koopgedrag van klanten te begrijpen, hun relatie met producten: wat trekt hun aandacht en wat blijft onopgemerkt. Er is onderzocht welke informatiekenmerken relevant zijn voor gedragsherkenning en hoe deze automatisch kunnen worden bepaald. Een eerste gedragskenmerk betreft de menselijke bewegingspatronen, die nuttig zijn bij de bepaling of een persoon gedesoriënteerd is en ogenschijnlijk niet in staat is te vinden waar hij/zij naar op zoek is. In dat geval is hulp bieden zinvol. Om een beter overzicht te krijgen van wat er gebeurt in een omgeving, wordt gebruik gemaakt van contextinformatie, die gebaseerd is op segmentatie van het gebied in interessegebieden (ROI s) (b.v. producten, verbindingsgebieden, kassa, of gebieden om te rusten). Verdere informatie betreffende het gedrag kan geëxtraheerd worden door het analyseren van de interactiepatronen met verschillende voorwerpen in de omgeving (b.v. producten, winkelmandjes, of boodschappenwagentjes). Een verder informatief gedragskenmerk is te vinden in de gezichtsexpressies, die gebruikt kunnen worden om de reactie van een persoon ten opzichte van een object of in ons experiment ten opzichte van een product te beoordelen. We ontwikkelden een gedragsmodel dat maakt gebruik van een zichtbare grammatica die de basis acties structureert. Door semantische informatie toe te voegen aan de berekende benadering was het mogelijk onmogelijke combinaties van basisacties weg te filteren en de nauwkeurigheid van de herkenning van gedragstypes te verbeteren.

Related organisations

Related people

Supervisor Prof.dr. C.M. Jonker
Supervisor Prof.drs.dr. L.J.M. Rothkrantz
Doctoral/PhD student Dr. M.C. Popa

Go to page top
Go back to contents
Go back to site navigation