KNAW

Onderzoek

Detaillistenscan hibiscus

Pagina-navigatie:


Wijzig gegevens


Titel Detaillistenscan hibiscus
Looptijd 02 / 2009 - onbekend
Status Afgesloten
Onderzoeknummer OND1338414

Samenvatting

Beschrijving
Onderzoek onder bloemisten en tuincentra in de kernlanden (Nederland, Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië) naar het imago en de sterke en zwakke punten van de kamerplant hibiscus. Ook zaken als omzetontwikkeling, inkoopcriteria, merknamen, buitengebruik en jaarrond beschikbaarheid komen aan bod.

Resultaten
Groot-Brittannië is voor de afzet van hibiscus een mogelijke groeimarkt, omdat er nog veel bloemisten en tuincentra zijn die deze kamerplant niet verkopen. Dit blijkt uit onderzoek van het PT in de vier kernlanden (Nederland, Duitsland, Frankrijk en Groot-Brittannië). Ook bij de detaillisten die de hibiscus wél verkopen is er nog ruimte, omdat het omzetaandeel relatief laag is. Dit geldt vooral voor Nederland, waar het imago van de hibiscus bovendien een stuk negatiever is dan in Groot-Brittannië.

Ook in Duitsland zijn de bloemisten en tuincentra vrij negatief over hibiscus. Maar er zijn zeker kansen, zoals het exotische imago, de mooie uitstraling en het buitengebruik. Ook blijkt dat er bij detaillisten een grote behoefte is aan verzorgingstips voor de consument, bij voorkeur in de taal van het afzetland.

Tot slot is er ook op teelttechnisch gebied werk aan de winkel. In Nederland wordt de knopval als belangrijkste verbeterpunt genoemd en in Duitsland de vernieuwing van het assortiment. Kortom, er is geen eenduidige strategie voor alle vier de landen te maken, daarvoor zijn er teveel verschillen. Er moet een keuze gemaakt worden.

Betrokken organisaties

Overige betrokken organisaties

Stichting Marktonderzoek Tuinbouw

Betrokken personen

Contactpersoon V. Linssen

Classificatie

A21000 Landbouw en tuinbouw
A54000 Marketing en consumptie

Omhoog
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie