KNAW

Onderzoek

De Roemeense consument van snijbloemen en kamerplanten

Pagina-navigatie:


Wijzig gegevens


Titel De Roemeense consument van snijbloemen en kamerplanten
Looptijd 01 / 2009 - 12 / 2009
Status Afgesloten
Onderzoeknummer OND1338731
Leverancier gegevens Productschap tuinbouw

Samenvatting

Beschrijving
In dit kwantitatieve onderzoek onder Roemeense consumenten is gekeken naar de houding en gedrag ten opzichte van snijbloemen en kamerplanten. De nadruk lag op de snijbloemen.

Resultaten
Snijbloemen
Circa 96,5% van de ondervraagde Roemenen heeft in het afgelopen jaar wel eens snijbloemen gekocht. De meest favoriete snijbloem is de roos, gevolgd door de lelie, tulp en orchidee. Verreweg de meeste bloemenaankopen (81%) worden cadeau gegeven. Het belangrijkste aankoopkanaal voor bloemen is de bloemist. Circa 61% van de Roemenen koopt hier wel eens bloemen en ongeveer 36% van de totale jaarlijkse bestedingen aan snijbloemen wordt hier gedaan.

Kamerplanten
Ruim één derde van de Roemenen heeft in het afgelopen jaar wel eens een kamerplant gekocht. Gemiddeld kopen de plantenkopers ongeveer 5 keer per jaar een kamerplant, waarvan circa 59% is bedoeld voor eigen gebruik. Van de totale jaarlijkse bestedingen aan kamerplanten wordt 77% uitgegeven aan bloeiende kamerplanten en 23% aan groene kamerplanten.

Betrokken organisaties

Overige betrokken organisaties

Stichting Marktonderzoek Tuinbouw

Betrokken personen

Contactpersoon Ing. R.A.F. van Paassen

Classificatie

A21000 Landbouw en tuinbouw
A54000 Marketing en consumptie
D43000 Economische wetenschappen

Omhoog
Ga terug naar de inhoud
Ga terug naar de site navigatie