KNAW

Research

Retail Tour UK 2010 - Vegetables and fruit

Pagina-navigatie:


Update content


Title Retail Tour UK 2010 - Vegetables and fruit
Period 01 / 2010 - unknown
Status Current
Research number OND1344295

Abstract (NL)

Beschrijving
Bezoekverslag groenten & fruit bij Britse supermarktketens: Tesco, Asda, Sainsbury s, Morrisons, Waitrose, M&S en Aldi. Met behulp van fotomateriaal word geprobeerd een indruk/impressie te geven in de verschillende variƫteiten van groenten & fruit schappen deze Britse supermarktkanalen.

Resultaten
Verschillen tussen Nederlandse en Britse groenten en fruitschap:

- Het grote verschil met de Nederlandse afdeling is het ontbreken van een groenten & fruit eiland. In de Britse supermarkt worden groenten & fruit in stellingen gepresenteerd. De producten komen hierdoor in sommige gevallen minder tot hun recht.
- Vers fruit sappen zijn in iedere supermarkt aanwezig, aanzienlijk meer dan in de Nederlandse supermarkt. In convenience stores worden de verse sappen op meerdere locaties in de winkel aangeboden. Daarnaast is er een enorme diversiteit van smoothies tot health drinks.
- Voorbewerkte groenten zijn in iedere supermarkt aanwezig, het aanbod is vergelijkbaar met dat in Nederland.
- Het complete en kant-en-klare maaltijden aanbod is vergelijkbaar met dat in Nederland, in de hypermarkt zijn maaltijden ook zelf samen te stellen. Het gemaksaanbod in de Britse supermarkt concentreert zich op ontbijt, lunch en snacks.
- In Nederland wordt groenten en fruit gepromoot met 2 ons groenten en 2 x fruit per dag. In het VK is dit 5 a day Dit wordt intensief gepromoot door middel van POS materiaal en op de etiketten van alle relevante artikelen.
- Op het etiket staan meestal de volgende onderwerpen vermeld: waarde van 5 a day , percentage van de dagelijks aanbevolen hoeveelheid, display unit / best before, herkomst, soort, promotie kweker/eigen land.
- Opvallend is dat op het Britse etiket veel over de smaak van een product gesproken wordt. Met pakkende teksten probeert men het product aantrekkelijk te maken.

Related organisations

Other involved organisations

Stichting Marktonderzoek Tuinbouw

Related people

Contact person J. Klapwijk-van Dijk

Classification

A21000 Agriculture and horticulture
A54000 Marketing and consumption

Go to page top
Go back to contents
Go back to site navigation